Personeelstekort en Instagram
Personeelstekort oplossen
Uit UWV onderzoek blijkt dat 68% van de bouwbedrijven een tekort heeft. 58% vacatures moeilijk vervulbaar zijn. Daarmee is dat personeelstekort een urgent probleem binnen verschillende sectoren.
Werven via website
Bedrijfswebsites zijn vaak acquisitie gericht, op verkoop dus. Producten en diensten komen goed naar voren, worden informatief belicht. Maar aangekomen bij het kopje Over Ons zijn vaak enkel de missie, visie en kernwaardes te vinden. En weinig tot niets dat echt over het bedrijf gaat. Hoe krijg je dan als werkzoekende een gevoel bij dat bedrijf?
Social media
Bedrijven kunnen ook social media inzetten om dit probleem op te lossen. Facebook heeft in Nederland ca. 10 miljoen gebruikers. Maar ook LinkedIn wordt vaak ingezet voor werving. Lukraak foto’s en video’s posten zal niet het gewenste resultaat geven. Maar met een opvallende vacature en eigen medewerkers die deze liken delen zal het bereik op beide platforms direct vergroten.
Foto’s, en in steeds grotere mate video’s, trekken de meeste aandacht. Instagram is speciaal opgezet voor het makkelijk delen hiervan. Want niemand houdt er van om hele lappen tekst te lezen. Instagram is populair onder jongeren, dus uitermate geschikt om deze doelgroep te bereiken.
Plan van aanpak
Personeel werven via website en social media vraagt een andere insteek. Want het doel is namelijk wezenlijk anders dan acquisitie. Veel grotere bedrijven houden er aparte websites op na om personeel te werven, vaak WerkenBij… genaamd. Het enige doel is dan werkzoekenden geïnteresseerd te maken in een carrière bij dat bedrijf.
Met een goed doordacht plan kan het inzetten van social media helpen bij het vinden van goed personeel. En ook het bestaande personeel speelt een belangrijke rol hierbij. Door het gericht inzetten van verschillende middelen zal het doel sneller bereikt worden.
Bedrijfsfotografie en online zichtbaarheid
Met mijn jarenlange ervaring in de fotografie, IT en internetwereld en help ik bedrijven met maatwerk. Zoals het op de juiste manier inzetten van hun online zichtbaarheid. Daarmee wordt het veel makkelijker om goed personeel aan te trekken. Ik geef graag advies over de inzet van online zichtbaarheid via o.a. website en social media om bedrijfsdoelen te behalen.
Contact
Wil je werk maken van online werving, en kun je mijn hulp daarbij gebruiken? Maak dan nu een afspraak voor een strategiegesprek!
PS Wil je direct gericht aan de slag? Download dan mijn gratis checklist met 20 tips over online zichtbaarheid!