Veel gestelde vragen
Bedrijfsfotografie
Een ondernemer die vanuit zijn winkel naar buiten kijkt ziet iets anders dan de klant voor de etalage die naar binnen kijkt. Oftewel een ondernemer ziet zijn eigen bedrijf anders dan de buitenwereld. Als bedrijfsfotograaf ben ik getraind om én vanuit de positie van de ondernemer of het bedrijf te kijken, maar ook vanuit het oogpunt van de klant.
Om de juiste doelgroep te bereiken heeft een bedrijf foto’s nodig die de doelgroep aanspreekt. Beelden die de buitenwereld aanspreekt om in actie te komen en contact te zoeken.
Veel bedrijven overwegen om hun website te vullen met stockfoto’s, want een fotograaf is niet goedkoop. Toch?
Natuurlijk zijn stockfoto’s een goed alternatief om snel je website te vullen. De kosten zijn vooraf duidelijk, en je hebt er direct de beschikking over. Gemak dus! Maar waarom zijn stockfoto’s niet altijd de beste keuze?
Eén van de belangrijkste redenen is dat een stockfoto niet jouw bedrijf of klanten laat zien. Zeker de grote gerenommeerde stockbureaus hebben vooral over-gestileerde foto’s met perfecte mensen. Verder doe je als bedrijf je best om je in de markt te onderscheiden. Maar wat nu als je exact dezelfde stockfoto’s op je website gebruikt als je concurrent? Daar gaat je onderscheidend vermogen.
Natuurlijk bepaalt het beschikbare budget wat de mogelijkheden zijn. Zelf bied ik soms een mix aan van foto’s die ik maak, en beelden van alternatieve (soms kosteloze) stockwebsites. Voor iedere situatie is er een oplossing.
De term bedrijfsfotografie is eigenlijk heel breed: het zegt meer over de doelgroep, namelijk zakelijke opdrachtgevers dan over het soort fotografie. Onder bedrijfsfotografie vallen onder andere bedrijfsreportages, zakelijke portretten, productfotografie, vastgoedfotografie
Bedrijfsfotografie richt zich dus voornamelijk op commerciële bedrijven. Foto’s zijn geen doel op zich, net zo min als een website dat is. Het doel van foto’s, en ook een website, is om de doelgroep te bereiken, te informeren, en over te halen om actie te nemen. Veel fotografie wordt ingezet voor acquisitie dus, maar kan ook ingezet worden om bijvoorbeeld makkelijker personeel te werven.
Het menselijk brein is in staat om binnen 13 milliseconde om een foto ‘te lezen’. Je leest het goed: binnen 13 milliseconde! En als je in het achterhoofd houdt dat een goede foto meer zegt dan 1000 woorden, kun je uitrekenen hoeveel informatie een foto per seconde over kan brengen.
Op websites en social media is duidelijk dat beeld en vormgeving grotendeels de eerste indruk bepaalt. Binnen 6 seconde bepaalt een bezoeker van een website of die aansluit bij wat hij/zij zoekt. Een belangrijke eerste indruk dus. Na 6 seconde kunnen ze dus zomaar op weg zijn naar je concurrent.
Verder zorgen goede foto’s voor onderscheidend vermogen, ze laten zien dat je anders en beter bent dan jouw concurrentie! Onderzoek heeft ook uitgewezen dat goed beeldmateriaal beter is voor de verkoop, het is conversie verhogend. De kwaliteit van de foto’s wordt vertaald in de kwaliteit van het bedrijf.
De verschillende disciplines van bedrijfsfotografie waarmee ik mij bezig hou zijn terug te vinden op de website. Hierop staat alle belangrijke en relevante informatie met daarnaast de nodige voorbeelden. In de portfolio kun je per categorie nog meer voorbeelden van foto’s en opdrachten terugvinden. Heb je nog vragen? Neem dan even contact met mij op via het contactformulier, of bel.
Op mijn website staan diverse quotes van opdrachtgevers waarvoor ik gewerkt heb. Zij hebben de quotes op vrijwillige basis gestuurd en zijn dus absoluut relevant. Voor een aantal klanten voer ik met regelmaat opdrachten uit, dat zegt eigenlijk al genoeg.
Informatie / prijzen / offerte aanvragen / boeken
Sowieso vind ik persoonlijk contact belangrijk. Alhoewel veel telefonisch of via mail besproken kan worden, is het vaak nuttig om de details persoonlijk door te spreken. Dan kan ik ook direct kennismaken met jouw bedrijf. Naar aanleiding van dat gesprek kan ik dan vervolgens een passende offerte maken.
Afhankelijk van de soort opdracht werk ik met uurtarieven of vaste prijzen. Voor elke opdracht is een passend oplossing mogelijk, waarbij vooraf de kosten duidelijk zijn.
Bij de fotografiepakketten zijn de reiskosten tot een maximum inclusief. Bij opdrachten met een vaste prijs is dat ook inclusief reiskosten. Voor extra reiskosten reken ik €0,40 per gereden km.
Offertes maak ik op maat. Als ik weet wat de wens en behoefte is kan ik een passende aanbieding maken. Ieder bedrijf is anders, en dus ook de behoefte, daarom is geen offerte hetzelfde maar telkens op maat gesneden.
Om het offerteproces te vergemakkelijken werk ik veel met fotografiepakketten. In zo’n pakket zit een vast aantal foto’s, met een vaste prijs. De flexibiliteit is dat dit pakket 1 jaar geldig is en het aantal foto’s uitbreidbaar. Je hoeft dus niet het hele fototegoed in 1 keer op te maken. In overleg plannen we de fotomomenten in. Vooraf duidelijkheid dus!
Toch zijn er gevallen dat een fotografiepakket niet passend is, bijv. bij evenementen. In dat geval spreken wij een vaste prijs af, waarbij ook de levering duidelijk is. Ook in dat geval is er vooraf duidelijkheid!
Als je nog vragen hebt is het mogelijk om je fotografieopdracht telefonisch of via Whatsapp te bespreken.
Ik ben te bereiken op 06-388 95 517.
Mailen mag ook, naar info@tazama.nl
Als je akkoord gaat met mijn offerte ontvang ik graag een bevestiging via mail of schriftelijk. Dan plannen we direct in wanneer ik ga fotograferen. Mocht je na het akkoord nog details willen aanpassen dan is dat altijd mogelijk, dat doen we natuurlijk in onderling overleg.
Bij de fotografiepakketten betaal je vooraf voor het afgesproken fototegoed. Na betaling zal dus in principe geen restitutie volgen. Vergelijk het met beltegoed voor een telefoon. Bij afzegging van overige opdrachten behoud ik mij het recht voor om 25% van het totaal afgesproken bedrag in rekening brengen.
Toch kan ik in voorkomende gevallen anders besluiten en wel restitutie mogelijk maken, dit hangt af van eventueel bezwarende omstandigheden. In overleg is er altijd iets te regelen.
Uitvoering / op locatie / in de studio
Dat hangt een beetje van het moment en de grootte van de opdracht af. Over het algemeen is mijn planning zo’n 4 weken vooruit behoorlijk goed gevuld. Kleine opdrachten kunnen bijna altijd wel op korte termijn worden ingepast, soms in dezelfde week nog. Verder kan de aard van de opdracht er voor zorgen dat ik probeer afspraken te verzetten om ruimte te maken. Wel handig om zo snel mogelijk afspraken te maken, dat voorkomt teleurstellingen.
Een goede voorbereiding is het halve werk. Als iedereen weet wat het doel is, en wat er van hen verwacht wordt, zal dit in het resultaat terug te zien zijn. Ik kan mij dan veel meer op de fotografie richten en kost het organiseren mij minder tijd. Dat maakt ook het aantal improductieve uren van de mensen die betrokken zijn bij een bedrijfsreportage veel lager. Pure winst dus!
Wil je hulp bij de voorbereiding? Geen probleem, ik heb een korte checklist met aandachtspunten voor de voorbereiding.
Bij de pakketten reserveer ik voldoende tijd om genoeg goede foto’s te maken. Als dat iets meer tijd kost is dat geen probleem. Voor mij is het resultaat het belangrijkste. Vooraf bespreken wij hoeveel tijd ik nodig zal hebben.
Bij onder andere evenementen bepalen wij in onderling overleg welke tijden ik aanwezig zal zijn. Ik probeer altijd er vroeger te zijn, zodat ik rustig kan voorbereiden, oriënteren, en dus effectief te werk kan gaan.
Absoluut! Graag zelfs! Ik wil foto’s maken die jouw bedrijf verder helpen. Het sturen van voorbeelden stel ik dan ook zeker op prijs. Zelf zal ik ook op zoek gaan naar voorbeelden om te laten zien wat ik voor ogen heb. Samen maken we dan een keuze.
Ik fotografeer momenteel met Nikon, maar dat is om het even. Niet de camera maar de fotograaf maakt de foto! Je kunt achteraf ook niet zien of het nu een Canon, Nikon, Sony of elk willekeurig ander merk camera is geweest. Vandaar dat ik ook de volgende quote van Alfred Eisenstaed op mijn website heb staan:
“The important thing is not the camera but the eye.”
Dat is vooraf bijna nooit goed in te schatten. Op een evenement gebeurt voortdurend van alles. Bij sprekers is het sowieso zaak genoeg foto’s te maken. Door het spreken kan een gezicht er op de foto soms vreemd uit zien. Ik zal er altijd voor zorgen dat van alle facetten voldoende foto’s geleverd worden. In de voorbereiding is het dus belangrijk om samen het draaiboek van het evenement door te nemen. Dan weet ik wat ik kan verwachten en kan ik er op inspelen.
Ja, ik heb een professionele studio aan huis in Graft. Niet mega groot, maar genoeg ruimte om diverse studio opdrachten uit te kunnen voeren. Heb ik meer ruimte nodig dan zijn er voldoende alternatieven in de buurt om naar uit te wijken. Daarnaast kan ik ook een professionele mobiele studio inzetten. Een mobiele studio kan op bijna iedere denkbare locatie kan worden opgebouwd.
Natuurlijk wordt heel veel bedrijfsfotografie op locatie gedaan. Dat kan de bedrijfslocatie zijn, maar ook projecten of vestigingen elders. Daarbij is het geen probleem om binnen Nederland te reizen. Natuurlijk zijn dan wel normale reiskosten van toepassing. In overleg is het ook mogelijk om in het buitenland te fotograferen, dat kan in onderling overleg.
Selecteren en nabewerken
De nabewerking bestaat uit 2 stappen. Allereerst het selecteren van de foto’s die ik ga leveren. Van elke situatie of moment neem ik meestal 3 a 4 foto’s, hieruit selecteer ik de beste foto’s. Zo heb je als opdrachtgever ook keuze. Daarna bewerk ik deze selectie. Dit bewerken is voornamelijk optimaliseren van de foto’s. Dat betekent het aanpassen van kleur, helderheid, contrast, uitsnede en eventueel perspectief.
Soms is het noodzakelijk om foto’s uitgebreider te bewerken, bijv. het retoucheren in Photoshop. Dan gaat het om een puistje of schram op een portretfoto, een krasje op een product, een vlek op een auto, noem maar op. Allemaal kleine aanpassingen die vooral cosmetisch van aard zijn.
Nog een stap verder is het monteren of manipuleren van foto’s. Een voorbeeld daarvan is een groepsfoto waarop 1 persoon ontbreekt op het moment van fotograferen. Door van die persoon een losse foto te maken en deze te monteren kan de groepsfoto toch compleet gemaakt worden. Let wel, de losse foto moet zoveel mogelijk op dezelfde manier gemaakt zijn.
Ik probeer zoveel mogelijk tijdens het fotograferen op te lossen en zo weinig mogelijk tijd te besteden aan nabewerken en Photoshoppen. Minder nabewerken betekent uiteindelijk ook hogere kwaliteit. Zijn er speciale wensen wat de nabewerking betreft, laat het mij dan z.s.m. weten.
Dit verschilt per opdracht. Soms is er vooraf een deadline waar voor de foto’s beschikbaar moeten zijn. Daar hou ik in mijn planning ook rekening mee. Ik lever de foto’s zo snel mogelijk en in ieder geval voor de deadline, overmacht daargelaten natuurlijk.
Afhankelijk van de soort opdracht en het aantal foto’s dat ik gemaakt heb duurt het korter of langer. Mijn streven is om binnen 5 a 10 werkdagen de foto’s af te leveren. Het nabewerken van een grote serie van bijvoorbeeld een dagvullend evenement neemt natuurlijk meer tijd in beslag dan een korte portretshoot. Vooraf maken we hier afspraken over. Voor een evenement kan ik altijd een kleine serie als impressie op korte termijn leveren, de rest volgt dan later.
Heb je speciale wensen over het aanleveren, laat het dan vooraf weten. Met alles wat ik weet kan ik rekening houden.
Naast het selecteren van foto’s houdt dit voornamelijk is het optimaliseren van de beelden. Dat betekent het aanpassen van kleur, helderheid, contrast, uitsnede en eventueel perspectief. Het resultaat is dat alle te leveren foto’s dezelfde consistente uitstraling hebben.
Elke foto die bij mij de deur uitgaat heb ik bekeken en waar nodig geoptimaliseerd, dat is standaard. Soms is het nodig om verdere bewerkingen uit te voeren: een ontbrekend persoon toevoegen op een groepsfoto, cosmetische aanpassingen als een puistje op een portret, of een lelijke lantaarnpaal op een vastgoedfoto.
Dat valt onder monteren, manipuleren en retoucheren in Photoshop. Dit is geen standaard bewerking, het kan natuurlijk als meerwerk uitgevoerd worden. Ik heb veel ervaring met diverse ‘ingrepen’ via Photoshop, zo ook met high end retoucheren van portretten. Vertel mij wat je precies wilt dan geef ik een inschatting wat kosten betreft en maak ik het in orde.
Vrijstaand maken is het isoleren van een onderdeel uit een foto. Dat wordt vaak gedaan bij productfotografie. Door in een foto het object (product) te scheiden van de achtergrond kan heel eenvoudig een witte of een andere willekeurige achtergrond gebruikt worden. En is het ook heel eenvoudig om meerdere producten in 1 foto samen te voegen.
Ook personen in een portretfoto kunnen vrijstaand gemaakt worden. Dit vergt wel vaak meer werk dan bij een productfoto. Denk maar eens na hoeveel werk het is om het haar netjes te scheiden van de achtergrond.
Bij een aanbieding voor productfotografie zit standaard ook de optie om de foto’s vrijstaand te laten maken. Heb je nog andere specifieke wensen, laat ze mij weten!
Jazeker! Door een productfoto eerst vrijstaand te maken kan daarna elke willekeurige achtergrond gebruikt worden. Die achtergrond kan dus ook de opmaak zijn van een webpagina, flyer, folder of catalogus. Zo kan een productfoto naadloos worden opgenomen in de opmaak van een website of drukwerk.
Levering van foto’s
Over het algemeen lever ik JPG bestanden aan van goede kwaliteit. Standaard stuur ik bestanden op in 2 groottes: web en hoge resolutie. Voor online media heb je genoeg aan kleinere bestanden (de grootte in pixels), hoe kleiner de foto hoe sneller een website laadt. Een trage website vindt niemand leuk.
Voor drukwerk zijn foto’s nodig zijn die zo’n 4 a 5 keer groter zijn dan voor een website. Je ziet vrij snel als voor drukwerk een foto van web kwaliteit is gebruikt: niet lekker scherp, blokkerig, weinig detail. Dat geeft geen mooi resultaat.
Heb je speciale wensen voor het aanleveren van foto’s, laat het weten. Voor bijna elk ‘probleem’ is er wel een oplossing.
Nee, helaas... Sowieso is RAW formaat bijna nergens direct bruikbaar voor. Vanuit een RAW bestand wordt een digitale foto eerst verder ‘ontwikkeld’ en bewerkt, net zoals voorheen negatieven werden gebruikt om daar afdrukken van te maken. Na deze stappen wordt vanuit het RAW bestand een toepasbaar formaat zoals JPG gemaakt.
Als alternatief voor RAW kan ik wel foto’s leveren in 16 bits TIF formaat voor bijzondere toepassingen.
Nee, er gaat bij mij geen enkele foto de deur uit zonder dat ik er naar gekeken heb, en waar nodig geoptimaliseerd heb. Ik wil kwalitatieve foto’s leveren, en heb een eigen stijl van fotograferen en nabewerken. Mijn foto’s gaan dus nooit onbewerkt de deur uit. Maar vrees niet, ik hou van natuurlijk ogende foto’s, ze zullen in de regel dus niet zwaar bewerkt zijn.
Verder kan ik de foto’s bewerken volgens de wensen van de opdrachtgever. Meer of minder contrast, kleur of zwart-wit, etc., zeg maar hoe je het wilt hebben. Voordeel is ook dat deze versie in mijn archief zit, mocht je na jaren het bestand zijn kwijtgeraakt.
Vaak geeft de drukker, uitgeverij of grafisch vormgever aan welke grootte hij nodig heeft. Een visitekaartje vraagt wat anders dan een reclamebord aan de gevel. Twijfel je, laat het mij weten. Als het nodig is neem ik zelf even contact op met degene die je publicatie gaat maken. Dat scheelt vaak heel veel spraakverwarring.
Afhankelijk van de soort publicatie worden er andere eisen gesteld aan de grootte van foto’s. Je kunt zelf foto’s gaan vergroten, maar voor het beste resultaat kun je mij vragen om een groter formaat van de foto te leveren. Het is voor mij dagelijks werk, ik beschik over de originelen, en kan dus de hoogste kwaliteit leveren.
Standaard lever ik foto’s digitaal af, bij voorkeur verstuur ik de bestanden via WeTransfer. Daarmee loopt je mailbox niet gelijk vol. Na levering hou ik de geleverde foto’s in mijn archief, dus mocht er een keer iets mis gaan dan kan ik ze nogmaals sturen.
Ontvang je de foto’s liever op USB stick, geen enkel probleem. Ik hoor het graag van je.
Afdrukken
Alhoewel de meeste leveringen digitaal zijn, lever ik ook foto’s als afdrukken. Er is een veelvoud aan materialen die geschikt zijn. Bij een aantal leveranciers kan ik dat soort producten laten vervaardigen. Dat zijn wel de professionele partijen die kwalitatieve producten leveren, die zijn dan ook duurder dan de afdrukservices van de Hema of Kruidvat, om er een paar te noemen.
Ook is het mogelijk om een foto te gebruiken voor fotobehang, zo kun je zelfs een complete wand voorzien van een mooie foto. Op mijn website staan diverse voorbeelden daar van. Ook hier worden hoogwaardige materialen gebruikt en deskundige montage. Het eindresultaat is dan ook indrukwekkend!
Ja, dat kan. Al langere tijd kan ik via een aantal leveranciers afdrukken op spandoek leveren. Desgewenst kan ik ook de opmaak verzorgen zodat het geheel ook aansluit bij het doel. Heb je zelf al een ontwerp, prima, stuur maar door. Voordat ik ga bestellen zal ik nog wel even controleren of het allemaal goed is.
Gebruik van foto’s / ‘rechtenvrij’ / gebruikslicentie
Op heel veel foto’s rust het zogenaamde auteursrecht. Dit houdt in dat de maker bepaalt wat er wel of niet mag met een foto. Een gebruikslicentie omschrijft o.a. welk gebruik van een foto is toegestaan, door wie en voor welke periode.
Standaard lever ik mijn foto’s met een gebruikslicentie voor onbeperkt eigen gebruik. De opdrachtgever mag de foto’s overal voor gebruiken, voor onbepaalde tijd. Zolang het maar voor z’n eigen bedrijf is.
Soms lever ik een foto met een licentie voor eenmalig gebruik. Bijvoorbeeld als ik een foto maak of uit m’n archief haal voor gebruik voor een wandvullende foto.
Doorverkopen of weggeven is dus niet toegestaan. Zijn er andere partijen die ook de foto’s willen gebruiken, breng ze dan met mij in contact. Dan maak ik aparte gebruikslicenties voor die partijen. Het gebruik van foto’s lijkt op het gebruik van muziek, voor het gebruik moet betaald worden.
De meeste gebruikslicenties die ik bij mijn foto’s verstrek zijn voor onbepaalde tijd. De foto’s die onder die licentie vallen mogen dus zolang als nodig is online gebruikt worden.
Ja, ook drukwerk valt onder het toegestane gebruik bij een gebruikslicentie voor onbeperkt eigen gebruik. Dus wel enkel drukwerk voor het eigen bedrijf.
Bij een gebruikslicentie voor onbeperkt eigen gebruik is er geen beperking voor de toepassing van de foto. Dat mag offline op drukwerk, flyers, folders, visitekaartjes, en online op een website, presentatie, nieuwsbrief, blog, etc.. Voor alles wat een bedrijf gebruikt om reclame of promotie te maken mag de foto gebruikt worden.
Mijn foto’s worden veel toegepast op drukwerk, flyers, folders, etc.. Voor alles waar een foto op afgedrukt kan worden zijn mijn foto’s geschikt. Sommige toepassingen hebben wel specifieke eisen m.b.t. een fotobestand. Weet je niet zeker of een foto geschikt is, vraag het even na bij mij.
Zolang het binnen de gebruikslicentie valt (bijv. onbeperkt eigen gebruik) dan mag een foto hergebruikt worden. Dat mag dan ook voor verschillende toepassingen zoals website, nieuwsbrief, presentatie, etc..
Foto’s die actueel zijn, nieuwswaarde hebben en gaan over mensen, gebeurtenissen, plaatsen en producten worden gezien als redactioneel. Foto’s dus die in die context zijn bedoeld ter illustratie van verhalen over mensen en gebeurtenissen. Redactionele foto’s mogen niet worden gebruikt voor commerciële doeleinden, zoals advertenties of andere uitingen voor verkoop.
Bij commercieel gebruik van een foto is de toepassing gericht op zakelijk (of persoonlijk) financieel gewin. De foto wordt daarbij ingezet om verkoop te stimuleren, omzet te vergroten, of het promoten van een product of dienst. Bijna alle opdrachten die ik uitvoer zijn gericht op het maken van foto’s voor commercieel gebruik.
Uiteraard, graag zelfs! Veel bedrijven gebruiken online platformen zoals website of social media om promotie te maken voor hun producten en/of diensten. Waar mogelijk vraag ik wel om de foto van naamsvermelding te voorzien, in de vorm van een tekst, link of tag. Natuurlijk begrijp ik dat dit soms uit praktische zin niet handig is.
Op mijn website staat ook een stroomschema waarin te zien is wanneer naamsvermelding wel of niet hoeft.
De kans is groot dat je bij mij terecht bent gekomen via mijn portfolio of social media posts. Een groot deel van mijn promotie doe ik dus met foto’s die ik tijdens opdrachten heb gemaakt. Veel bedrijven vinden het zelfs prima dat ik foto’s die ik daar gemaakt heb daarvoor gebruik. Waar mogelijk zal ik ook het betreffende bedrijf vermelden, een win-win situatie.
Wil je dit liever niet? Laat het dan weten, dan hou ik daar rekening mee. Soms bevatten bepaalde foto’s gevoelige informatie die niet bestemd is voor de concurrentie. Dan maken we afspraken of en welke foto’s gebruikt mogen worden.
Auteursrecht / portretrecht / naamsvermelding
Op heel veel foto’s is het zogenaamde auteursrecht van toepassing. Dit is wettelijk geregeld in de Auteurswet, en het recht ontstaat automatisch op het moment dat een foto gemaakt wordt. Het auteursrecht wordt toegekend aan de maker, in de meeste gevallen de fotograaf. Als fotograaf ben ik dus eigenaar van alle foto’s die ik maak en gemaakt heb.
Volgens het auteursrecht kan de maker bepalen wat er wel of niet mag gebeuren met zijn foto’s, wie ze mag gebruiken, tegen welke vergoeding en voor welke periode. Dit gebruik wordt vastgelegd in een zogenaamde gebruikslicentie.
Standaard lever ik mijn foto’s met een gebruikslicentie voor onbeperkt eigen gebruik. De opdrachtgever mag de foto’s overal voor gebruiken, voor onbepaalde tijd. Zolang het maar voor z’n eigen bedrijf is.
Doorverkopen of weggeven is dus niet toegestaan. Zijn er andere partijen die ook de foto’s willen gebruiken, breng ze dan met mij in contact. Dan maak ik aparte gebruikslicenties voor die partijen. Het gebruik van foto’s lijkt op het gebruik van muziek, voor het gebruik moet betaald worden.
Portretrecht wordt automatisch toegekend aan personen die herkenbaar op een foto afgebeeld staan. Dit hoeft niet persé het gezicht te zijn, soms is een silhouet al herkenbaar. Portretrecht stelt iemand in staat om bezwaar te maken als publicatie van een foto hem/haar onevenredig veel schade toebrengt.
Bij openbaarmaking in de context van nieuws kan een persoon die herkenbaar is afgebeeld minder snel bezwaar maken. Nieuwsgaring en journalistieke vrijheid zijn belangrijk, een rechter zal in dat soort gevallen minder snel het bezwaar toekennen, en het belang van nieuws brengen voorop stellen.
Alhoewel de term rechtenvrij veel gebruikt wordt heeft deze geen enkele juridische waarde. Op bijna elke foto rusten namelijk auteursrechten. Deze rechten blijven van toepassing tot 70 jaar na overlijden van de maker. Er is dus in de meeste gevallen altijd iemand die de rechten op een foto heeft en kan uitoefenen.
Als een ander dan de maker een foto wil gebruiken wordt dit door de maker vastgelegd in een gebruikslicentie. Daarin staat de omvang van het gebruik, met name wie ze mag gebruiken, tegen welke vergoeding en voor welke periode.
Standaard lever ik mijn foto’s met een gebruikslicentie voor onbeperkt eigen gebruik. De opdrachtgever mag de foto’s overal voor gebruiken, voor onbepaalde tijd. Zolang het maar voor z’n eigen bedrijf is.
Standaard is het gebruik van mijn foto’s beperkt tot de opdrachtgever, in de gebruikslicentie omschreven als eigen gebruik. Als andere bedrijven of partijen gebruik willen maken van de foto’s dan maak ik daarvoor een aparte gebruikslicentie waarbij tevens een passende vergoeding wordt bepaald. Het gebruik van foto’s lijkt op het gebruik van muziek, voor elk gebruik moet betaald worden.
Betaling / facturatie
Alle moderne bank gerelateerde betalingsmogelijkheden accepteer ik. Op dit moment nog geen bitcoins of andere cryto currency. Standaard stuur ik een factuur via email, de betaling kan dan middels een bank transactie gedaan worden. Ook kan ik op verzoek een betaalverzoek sturen.
Ik heb geen mogelijkheden voor PIN betalingen; contante betaling is enkel mogelijk voor kleine bedragen t/m € 25,-.
Standaard betalingstermijn is 14 dagen, dit staat ook in mijn offertes en de Algemene Voorwaarden die ik hanteer. In overleg kan ik hier van afwijken, graag hoor ik dit vooraf.
Bij het gebruik van fotografiepakketten waarbij een fototegoed van toepassing is, is betaling vooraf een voorwaarde. Nadat ik akkoord heb gekregen op mijn offerte wordt direct de factuur verstuurd.
Bij bedragen boven € 3000,- kan er betaald worden in termijnen. Voor kleinere bedragen is dit bespreekbaar maar niet standaard.
Dit kan voor bedragen t/m € 25,-. Daarboven is enkel betaling via de bank of betaalverzoek mogelijk.
Overig
De meeste foto’s die op mijn website getoond worden zijn in opdracht gemaakt. Die foto’s zijn vaak zo bedrijfsspecifiek dat een ander er niet veel aan heeft. Mocht er toch interesse zijn voor die foto’s dan vraag ik eerst bij de opdrachtgever om toestemming.
Andere foto’s op mijn website die niet in opdracht gemaakt zijn, zijn zeker te koop. Verder heb ik nog veel meer beeldmateriaal in mijn archief dat ik niet op mijn website kan tonen maar dat wel te koop is.
Heb je een specifieke zoekvraag voor een bepaald beeld? Neem gewoon even contact op, vaak weet ik uit m’n hoofd wel of ik zo’n foto beschikbaar heb.
Mocht je een foto willen gebruiken uit mijn archief, dan wordt de vergoeding gebaseerd op de manier waarop de foto gebruikt worden: soort publicatie, de oplage van de uitgave en de aard van de publicatie. Aan de hand daar van zal ik een vergoeding en een gebruikslicentie vaststellen. Wanneer je vragen hebt, kun je altijd contact met mij opnemen.
Nee, in principe niet. Al behoud ik mij wel het recht voor om in zeer speciale omstandigheden een uitzondering te maken. Ook bij bijzondere gevallen zoals bijvoorbeeld een overlijden maak ik graag een uitzondering. Wat voor mij misschien een kleine moeite is, zoals het op korte termijn maken van een mooie afdruk, kan voor een ander ontzettend veel betekenen. Daar zeg ik dus geen nee op.
Ook al val ik in de categorie freelancers, voor een aantal opdrachtgevers maak ik met regelmaat foto’s. De goede samenwerking en kwaliteit van de beelden die ik aflever maakt dat deze bedrijven telkens terug komen. Dan kan het gaan om het fotograferen van nieuwe projecten of producten, portretten en reportages voor periodieke magazines en uitgaven, of evenementen.
Belangrijk in mijn commerciële werk is voor mij de menselijke factor. Niet alleen het portretteren van mensen in een werk- of bedrijfsomgeving, maar ook het contact met opdrachtgevers en betrokkenen. Een goede sfeer en verstandhouding maakt dat ik mijn werk optimaal kan uitvoeren en dat daarmee ook het resultaat goed aansluit bij de wensen.
Mijn sterke kant is het snel vertrouwen kunnen winnen van de mensen die ik fotografeer. Dat vertrouwen is nodig om iemand echt als zichzelf op beeld te krijgen, niet te geposeerd. Hoe vaak ik niet als eerste te horen krijg: ik ben niet fotogeniek, ik sta er nooit leuk op… Gelukkig kan ik dat praktisch iedere keer weerleggen als ik direct na afloop even snel wat foto’s laat zien.
Bedrijven en de mensen in de bouwsector, maar ook bij productie en technische bedrijven, spreken mij erg aan, ik voel mij daar thuis. Zelf heb ik ook een technische achtergrond in de elektronica, elektrotechniek, IT en de internetwereld. Ik snap wat er gebeurt in dat soort bedrijven, dat maakt dat ik snel een klik heb met de mensen, van directie tot de specialisten op de werkvloer. Ook vind ik het niet erg om een keer smerige handen te krijgen, dat hoort er gewoon bij.
Naast het commerciële werk besteed ik ook tijd aan wat ik noem Maatschappelijk Verantwoord Fotograferen. Dat geef ik vorm middels belangeloos fotograferen voor goede doelen en maatschappelijke organisaties. Voor Alpe d’HuZes, dat zich inzet voor inzamelen van geld voor KWF, zit ik sinds 2016 in het fotografenteam. Dit team fotografeert naast de koersweek in Frankrijk ook de voorbereidende deelnemersbijeenkomsten in Nederland.
Ook verschillende culturele instellingen in mijn omgeving help ik waar nodig met beeldmateriaal zodat zij daarmee hun doelen te kunnen behalen. Het is gewoon erg fijn om ook dit te kunnen betekenen met mijn werk als fotograaf!
Ik hanteer de Algemene Voorwaarden van DuPho, de brancheorganisatie van professionele beeldmakers. Je kunt ze nalezen op mijn website:
>> Tazama Algemene Voorwaarden
The English version of my General Term can be found here:
Geen enkel probleem! Neem gerust vrijblijvend contact met me op via e-mail (info@marcovanammersfotografie.nl) of via telefoon/WhatsApp 06-38895517. Dan zal ik mijn best doen om je vraag zo snel en goed mogelijk te beantwoorden.
Bespreek je het liever persoonlijk? Geen probleem, dan maken we een afspraak.
Als bedrijfsfotograaf kom ik niet bij u binnenrennen om snel een paar fraaie plaatjes te schieten. Mijn werk gaat veel verder. In samenspel met mijn opdrachtgever bepaal ik het doel en de doelgroep, een effectieve boodschap en de gewenste vormgeving. Daarmee wordt fotografie een op maat gesneden communicatiemiddel.
Wat zijn mijn specialismen?
• Foto’s op groot formaat
• Vastgoedfotografie
• Luchtfotografie
• Timelapse foto’s
• Fotobehang
• 360° foto’s
• Maatwerk productfotografie
• Professionele beeldbewerking
Heeft u hulp nodig bij het integreren van fotomateriaal op uw website of sociale media?
Ook daarvoor kunt u mij als bedrijfsfotograaf inschakelen.
Zeg mij wat uw wensen zijn en ik vertel u hoe ik ze kan verwezenlijken.
U vindt mijn opdrachtgevers in heel Nederland, maar vooral in de cirkel
Alkmaar – Hoorn – Purmerend – Zaandam – Amsterdam – Haarlem.